Dažnai inovacijos dienos šviesą išvysta vien dėl nedidelio entuziastų būrelio užsispyrimo ir tikėjimo savo idėja. To pavyzdys – keturi Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto antrakursiai, sukūrę programėlę, kuri galės palengvinti policijos darbą ieškant dingusių žmonių ar nusikaltėlių.
Universitete atlikdami semestro baigiamojo darbo užduotį programų sistemų specialybės antro kurso studentai Tomas Vilčinskas, Tomas Drąsutis, Arnas Danaitis ir Deividas Bražėnas sukūrė sprendimą, kuris, panaudojus veidų atpažinimo technologiją ir viešojo stebėjimo kamerų duomenis, leidžia automatiškai ieškoti dingusio ar besislapstančio žmogaus pagal jo nuotrauką. Į sistemą įkėlus ieškomo žmogaus nuotrauką, programėlė geba atpažinti asmenį analizuodama viešų vaizdo stebėjimo kamerų mieste duomenis. Užfiksavus ieškomą asmenį į programėle besinaudojančio žmogaus telefoną yra išsiunčiamas automatinis pranešimas.
Ketina bendradarbiauti su policija
T. Vilčinskas pasakoja, kad tokia idėja gimė gana greitai, tačiau jos įgyvendinimas truko beveik pusmetį, netrūko ir bemiegių naktų. Visi programėlę sukūrusios komandos nariai ne tik studijuoja, bet ir dirba, todėl projektas pareikalavo papildomų pastangų. Vis tik rezultatas pranoko lūkesčius – vaikinų sukurtas sprendimas buvo pripažintas geriausiu iš visų kurso darbų. Tiesa, labiau nei įvertinimas komandą džiugina realios ir išties plačios programėlės panaudojimo galimybės.
„Ieškodami praktinių programėlės panaudojimo galimybių nenorėjome apsiriboti vien tik dingusių žmonių paieška. Programėlę pritaikyti galima ir kitose srityse, pavyzdžiui, užtikrinant saugumą darbo vietose, mokyklose, darželiuose. Galvojame apie bendradarbiavimą su policija, kuriai toks įrankis galėtų būti tikrai naudingas“, – sako T. Vilčinskas.
Inovacijų kūrimas prasideda įžvelgus problemą
VU Matematikos ir informatikos fakulteto partnerystės profesorius Vytautas Ašeris sako, kad šis studentų sukurtas sprendimas yra puikus pavyzdys, rodantis, kad sėkmingoms inovacijoms kurti svarbiausia yra ne dideli materialiniai ištekliai, bet gebėjimas mąstyti, identifikuoti problemas, pasiūlyti galimus sprendimo būdus.
„Kompetencijų plėtoti ir tobulinti įvairius sprendimus ar programėles šiandien netrūksta. Turime daug gabių jaunų žmonių – visą kartą, užaugusią su technologijomis. Kintanti technologinė aplinka yra natūrali terpė, o gebėjimas prie jos prisitaikyti – anksti išsiugdyta savybė. Vis tik kurti sprendimus yra ne tas pats, kas kurti reikalingus ir praktiškai pritaikomus sprendimus. Antruoju atveju reikia ne tik intuityviai prisitaikyti prie dinamiškos technologinės aplinkos, sekti tendencijas, bet ir išsiugdyti probleminį mąstymą“, – teigia V. Ašeris.
Jo įsitikinimu, toks mąstymas yra pagrindinė inovacijų kūrimo sąlyga, o ugdomas jis turėtų būti jau nuo mažų dienų – dar mokyklose ir darželiuose. Viena iš priemonių tai padaryti, V. Ašerio įsitikinimu, tarpdiscipliniškumas.
„Skirtingų disciplinų jungimas identifikuojant ir spendžiant tam tikras problemas yra vienas iš būdų skatinti platesnį, į dėžutes neuždarytą mąstymą. Studentų sukurta dingusių asmenų paieškos programėlė yra vienas iš tokio darbo rezultatų“, – tikina V. Ašeris.
Kaip apsaugoti surinktą privačią informaciją?
Programėlę studentai tobulina ir toliau. Šiuo metu jiems trūksta tik saugumo sertifikatų. Vaizdo stebėjimo kamerų medžiaga yra privati ir saugoma informacija, todėl būtina užtikrinti, kad iš programėlės šie duomenys niekur nenutekėtų.
Vaikinai taip pat planuoja programėlę testuoti su Vilniaus viešojo transporto vaizdo stebėjimo kamerų sistema. Be to, įkėlus ieškomo asmens nuotrauką į sistemą, pirmiausiai turėtų būti gautas patvirtinimas iš policijos, kad toks žmogus iš tiesų yra ieškomas.
Lrt.lt